Jason Bourne (2016) [Recensie]

Matt Damon is weer terug als Jason Bourne. De vraag is waarom

De naam is Bourne. Jason Bourne! Wie houd ik voor de gek. Jullie weten ook wel dat ik Meneer Vevie heet. Ik ben ook geen moordmachine, trouwens. Wat ik wel ben is een man. Een man die vertwijfeld heeft zitten kijken naar deze nieuwe toevoeging in de Bourne reeks. Is Jason Bourne slecht? Nee, dat niet. Maar het is meer van hetzelfde. Soms wil je hetzelfde. Het oude vertrouwde. Maar soms is hetzelfde ook gewoon alleen meer van hetzelfde.

Enfin, Matt Damon is dus terug. Nadat monsieur Damon eerst had aangegeven klaar te zijn met de franchise. Damon zou het vermoedelijk alleen nog doen wanneer hij in geldnood was. Dan heeft onze Matt shitty investments gedaan, want dit is film nummer vier met Damon in de hoofdrol. Regisseur Paul Greengrass is ook weer terug. Het kan niet anders dat velen zodoende reikhalzend hebben uitgekeken naar deze film. Film nummer vier is helaas niet zo goed als film nummer een, twee en drie. In Jason Bourne is onze titelheld nog steeds voortvluchtig. Wat mij betreft heeft hij in de tussentijd ergens een mojito zitten drinken. In deze film probeert Jason achter de omstandigheden rond de dood van zijn vader te komen. Daarnaast heeft oude bekende, voormalig CIA-agente Nicky Barnes (Julia Stiles), informatie ontdekt die Jason kan helpen in het oplossen van de vele vragen waar hij nog mee zit.

Dat is het verhaal in een notendop. Meer heeft het verhaal ook niet om het lijf, trouwens. Het fungeert als eenvoudige kapstok om Matt Damon weer te verwelkomen. De film is beter dan The Bourne Legacy. Dat is echter geen prestatie van formaat. Jason Bourne mist namelijk wat de eerste drie films in de reeks zo fijn maakte. Het mysterie is weg. De glans is verdwenen. Dat resulteert zoals gezegd in een herhaling van zetten. Wij hebben Bourne dit al zien doen. Beter nog, wij hebben diezelfde Bourne dit beter en spannender zien doen. Dat wil zeker niet zeggen dat er geen mooie scènes aanwezig zijn. De standaard matpartij, die in elke Bourne film aanwezig is, is weer aardig. Een aantal achtervolgingsscènes mogen er zeker ook wezen. Toch maakt het dus allemaal veel minder indruk. Matt Damon brengt wat je van hem mag verwachten, maar toch voelde het voor mij wat routinematig aan. Nee, wat mij betreft was dit een overbodig vervolg. Er zal ongetwijfeld een vijfde Bourne film met Damon verschijnen. Hopelijk weet die film weer terug te keren naar de Bourne van voorheen.