It (2017) [Recensie]

It is een creepy m%#$@!^&*(#$

Pennywise is het type clown waardoor je elke clown die je ziet een flying kick wilt geven. Ik denk dat velen net als ik de originele It vroeger stiekem hebben gekeken. Vervolgens sliep ik een paar dagen met een zaklamp onder mijn kin. Desalniettemin heb ik goede herinneringen aan deze miniserie van Stephen King. Wat doe je wanneer je hoort dat er dan een remake wordt gemaakt? Ja, dan huiver je toch aanvankelijk een beetje. Soms moet je dingen gewoon met rust laten. Laat dat nou nét iets zijn wat Hollywood niet begrijpt. Toen gebeurde voor mij eigenlijk het ondenkbare; ik werd zelfs erg benieuwd door de trailer en kreeg zelfs het idee dat dit weleens een hele goede film zou kunnen worden. And boyyyy, was I right! It is namelijk een heerlijke film.

Pennywise, the dancing clown

It begint wanneer Georgie, het jongere broertje van een van de hoofdrolspelers, verdwijnt. Het is natuurlijk geen spoiler als ik zeg dat Pennywise daarbij betrokken is. Bill (Jaeden Lieberher) kan wat er is gebeurd met zijn broertje niet loslaten. Gelukkig heeft hij zijn vrienden, ‘The Losers Club’, waarop hij kan terugvallen. Diezelfde vrienden zal hij ook betrekken in zijn zoektocht naar Georgie. Dat is het begin van een reeks vreemde voorvallen, die duidelijk maken dat er meer aan de hand is. Er verdwijnen namelijk meer kinderen in Derry. De Losers Club komt er al snel achter dat Derry geterroriseerd wordt door hetgeen wat zij ‘Het’ (It) noemen. Zij realiseren zich dat zij de enigen zijn die ‘Het’ een halt toe kunnen roepen.

Vanaf het moment dat Pennywise (Bill Skarsgård) in beeld komt, zit het eigenlijk al goed met It. Skarsgård deed mij meteen al Tim Curry, die in de miniserie de rol van Pennywise op zich nam, doen vergeten. Het is een heerlijke rol van Skarsgård, die er gelukkig zijn eigen draai aan geeft. Deze Pennywise is minder vreemd en duidelijk angstaanjagender dan Curry’s versie. De clown ziet er angstaanjagend uit, dus good job make-up afdeling! Het slagen van It ligt ook min of meer aan twee dingen. Wel twee essentiële dingen. De vertolking van Pennywise moest geslaagd zijn en de acteurs die de kids spelen moesten goed uit de verf komen. Het grote probleem van series/films die gedragen moeten worden door kinderen, is vaak dat zij gedragen worden door kinderen. Ik hoef namelijk niemand te vertellen dat de casting van goede jonge acteurs erg lastig is.

Deze kids zijn amazing

Wat dat betreft lijkt It een beetje op Stranger Things. Dat is ook een productie waar de kinderen écht uitblinken. Finn Wolfhard uit Stranger Things heeft ook een rol. Hij speelt Richie, zeg maar de clown van de groep. Hij zorgt voor de humoristische noot en dat is altijd welkom. Er moet echt een shoutout naar de casting directors. Een speciale shoutout van Meneer gaat naar Jaeden Lieberher (Bill), Sophia Lillis (Beverly) en Jack Dylan Grazer (Eddie). Doe er ook maar één naar directeur Andy Muschietti. Muschietti nam de regie namelijk over van Cary Fukunaga (niet de minste) en zijn visie levert een erg goede film op. Hij houdt de vaart er lekker in en er is altijd wel wat interessants aan de hand. Het is een goede adaptatie van het werk van King. Voor mij is het zelfs een van de betere King adaptaties die ik tot nu toe gezien heb.

Nee, It is een must see. De film laat de kijker inleven in de gevoelswereld van de kinderen. Het is in feite een coming-of-age verhaal, zoals kenmerkend voor films uit de 80’s. Ik kijk nu al uit naar het vervolg. It 2 komt naar het schijnt uit in 2019, dus lang hoeven we niet te wachten. Hopelijk is deel twee wel enger, want eerlijk is eerlijk: echt eng wordt het nergens. Liefhebbers van het origineel hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken dat ‘the original’ wordt verkracht. Wil je werk zien van Stephen King dat verkracht wordt, zet dan maar The Mist of Under the Dome op. Dat zijn series die de politie zou moeten oppakken en levenslang zou moeten geven. Maar goed, terug naar It! Ik ga tot het tweede deel in première gaat het dansje van Pennywise maar oefenen.