I Am Number Four (2011) [Recensie]

I Am Number Four oftewel I Am A Bad Movie

I Am Number Four draait om John Smit (Alex Pettyfyer). John wordt met negen andere kinderen naar de aarde gestuurd. De hoop is dat deze kinderen in de toekomst hun krachten kunnen bundelen in de strijd tegen de Mogodorians.

Zijn bewaker/voogd Henri probeert John klaar te stomen voor de strijd tegen de Mogodorians, een buitenaards ras dat de laatst overgebleven Loriens wilt uitroeien. Ze gaan van stad naar stad om de Mogodorians voor te blijven. In de laatste stad waar zij aankomen ontmoet John de mooie Sarah (Diana), waardoor hij besluit klaar te zijn met vluchten. Ik geef je geen ongelijk, John…

I Am Number Four is een film die je niet serieus kunt nemen. Het overbekende script is matig in elk aspect. De film lijkt eerder een slechte tiener science-fiction serie, dan een film. Een slechte aflevering van Star-Crossed (wat, trouwens, ook een slechte serie is) of van de serie Roswell. Het is een film die er totaal niet in slaagt om je te laten geven om het lot van de hoofdpersonen. Dat is funest voor elke film, als er niet iets anders is wat de aandacht vasthoudt.

En, je zult waarschijnlijk niet vaak horen, maar voor I Am Number Four is het juist een zege dat er mooie mensen rondlopen. Dan heb je tenminste nog iets prettigs om naar te kijken. Hoewel, het helpt zeker niet dat de protagonist niet kan acteren. Op een gegeven moment wens je dat de Mogodorians hem snel vinden om hem te onthoofden. Op een gegeven moment wil je zelf het scherm instappen om iemand wat aan te doen. Dan is I Am Number Four tenminste sneller afgelopen. Dit is een film die na het kijken meteen is vergeten. Het is dan ook volstrekt begrijpelijk dat de plannen voor een tweede film na de release meteen werden geschrapt.

De Mogodorians zien er, trouwens, uit als punk/gothic-aliens. Serieus? Zij houden het internet in de gaten in de zoektocht naar John en rijden ‘onopvallend’ als creepy guys rond. What the… Vrij belachelijk, zoals de hele film.