Don’t Breathe (2016) [Recensie]

Pas op… Wees stil… Don’t Breathe

Drie inbrekers zijn het zat. Ze doen namelijk genoeg klusjes, maar die échte klapper hebben zij nog niet binnen. Dan verneemt een van hen dat er bij een veteraan een pak geld op te halen is. De man heeft 300,000 dollar thuis liggen. Wat kan er mis gaan? De veteraan is tenslotte blind, dus dit klusje mag niet al teveel voorstellen. De drie komen echter van een koude kermis thuis wanneer de klus veel lastiger blijkt dan gedacht. Voordat zij er erg in hebben zitten ze in de val en volgt een dodelijke strijd om te overleven.

En dan ben je de lul

Dat zou de slogan van deze film kunnen zijn: ‘en dan ben je de lul’. De blinde man maakt namelijk geen grappen. Zodra hij doorheeft dat er wordt ingebroken, breekt de pleuris uit. Het wordt vanaf dan een dodelijk kat- en-muisspel tussen de man en de drie tieners. Don’t Breathe is zodoende een spannende film. Er zijn momenten waar de blinde man langs de tieners schuifelt en zij bijna de Mannequin Challenge doen: je ziet hen dan echt verstijfd van angst zo stil mogelijk proberen te staan. Ik merkte dat ik in die momenten ook echt aan de buis gekluisterd was. De film wordt nergens écht eng, maar is voortdurend beklijvend. De sfeer die wordt gecreëerd is het sterke punt van deze film. Je hebt voortdurend een claustrofobisch en onbehagelijk gevoel. Het gevoel dat de volgende misstap weleens de laatste zou kunnen zijn.

Sommige kijkers zullen zich afvragen hoe het mogelijk is dat de drie zoveel moeite hebben met een blinde man. Hallo? Ooit Rutger Hauer gezien in Blind Fury? Blind people can kick ass, too! Nee, maar ff serieus: het zal voor sommigen een dealbreaker zijn en dat is oké. Wat bij mij blijft hangen is dat dit een film is die je écht het wrong place, wrong time gevoel geeft. De film toont wat het gevaar kan zijn wanneer iemand een situatie onderschat. Dit moet je absoluut niet doen. Vooral in Amerika, waar schijnbaar iedereen aan een vuurwapen kan komen. Dit soort activiteiten kun je dus makkelijk met de dood bekopen. De kern van het verhaal? Maak je niet schuldig aan inbraak en doe geen domme dingen! Comprende? Enfin: genoeg gepraat! Gaat dat zien!

Heb je Don’t Breathe gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!