Captain America: Civil War (2016) [Recensie]

Captain America: Civil War is heel vermakelijk

Sommige films dien je in de bioscoop te zien. De Marvel-films zijn daar een goed voorbeeld van. De special effects komen toch het beste tot zijn recht op het grote scherm. Meneer was positief verrast door Captain America: The Winter Soldier. Gelukkig is Captain America: Civil War een heerlijke bioscoopfilm.

In Captain America: Civil War worden de Avengers aansprakelijk gesteld voor de consequenties van heldhaftige optredens. Het team heeft in de afgelopen films meermaals de aarde behoedt voor menig bedreiging, maar de fall out van die gebeurtenissen kan niet meer genegeerd worden. In New York, Secovia, Washington D.C. en andere steden hebben de helden een puinhoop achtergelaten. Belangrijker, onschuldige mensen hebben daarbij hun leven verloren. De nationale overheden van een groot aantal landen is het daarom zat. De Avengers zullen als het aan hen ligt een verdrag moeten ondertekenen dat hun vrijheden beperkt. Door dit verdrag kunnen zij dan alleen nog opereren wanneer de VN hen nodig heeft.

Dit zorgt voor verdeeldheid in het team. Sommige Avengers scharen zich achter Steve Rogers (Chris Evans) die niet van plan is het verdrag te ondertekenen. De overige Avengers scharen zich achter Tony Stark, die wel een voorstander is van het verdrag. Dan verschijnt een wetenschapper ten tonele die snode plannen heeft en daar Steve’s vriend Bucky (The Winter Soldier) bij betrekt. Cap America zou Cap America niet zijn als hij niet achter de ware aard van Bucky’s betrokkenheid probeerde te komen. Dit zet de Avengers lijnrecht tegenover elkaar en is het startschot van een onderlinge ‘oorlog’.

En het startschot van een film met de nodige dikke actiescènes. De gevechtschoreografie springt er echt uit in deze film. Van hand-to-hand combat naar all out brawls: Captain America: Civil War heeft het allemaal. Dat maakt het zeker een enerverende film. Daarbij is de inclusie van Black Panther (Chadwick Boseman) en Spiderman (Tom Holland) zeker geslaagd te noemen. Ik ken Chadwick Boseman nog van de ABC-serie Persons Unknown en qua acteren is hij de laatste jaren zeker gegroeid. Black Panther en Spiderman maken mij zodoende zeker benieuwd naar hun eigen standalone films.

De insteek van de film is wat mij betreft ook interessant. In Batman v Superman werd al gekeken naar de nasleep van de heldendaden van een superheld. Moeten superhelden zich ook, net als ons, aan de regels houden? Dat is interessant, want bij de zoveelste stad die verwoest wordt in de standaard superheldenfilm zullen natuurlijk slachtoffers vallen. Die slachtoffers krijgen niet vaak een stem in dit soort films. Toch had het thema beter belicht kunnen worden. Toen de credits liepen, kreeg ik erg het idee dat het alleen fungeerde als kapstok voor de vele actiescènes en personages die op het scherm gedonderd werden. Vooral als je kijkt naar de beweegredenen van de wetenschapper en welke keuzes er worden gemaakt voor het laatste robbertje tussen team Iron Man en Team Cap. Uiteindelijk komt de film er grotendeels mee weg, omdat de actie veel verbloemd.

Dit moet echter wel gezegd worden: de film duurt te lang! Er had gerust een twintigtal minuten af gemogen. De vele superhelden in deze film maken het in feite bijna een Avengers film, waardoor Captain America een beetje ondersneeuwt. Dat is toch iets waar Marvel mee moet oppassen. Wanneer de man die de film moet dragen minder interessant is dan het gros van zijn collega’s, dan heb je een probleem. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat een vervolg film vol gepropt moet worden met heavyweights, om het interessant te houden voor de fans. Of dat heavyweights uberhaupt nodig zijn om de film interessant te maken.

Toch is Captain America: Civil War weer een geslaagde Marvel-film. Het is nog steeds een formule die nog niet is uitgewerkt. De toffe personages gemengd met de nodige humor maken dit een film die niet alleen de Marvel-fans zal aanspreken. Het valt ook te prijzen dat ondanks de vele personages (want het zijn er heel veel), iedereen wat te doen krijgt. De film is zodoende een goede springplank geworden voor de aankomende Marvel-films. Op naar de bios, dus!