Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) [Recensie]

Batman v Superman sucks! Meer kan ik er niet van maken

Meneer is eerlijk: ik had op voorhand weinig vertrouwen in Batman v Superman: Dawn of Justice. De voorganger, Man of Steel, is een van de slechtste superheldenfilms die ik ooit heb gezien. Dat is een film waarbij ik (en dat heb ik zelden) mij echt afvroeg hoe het mogelijk is dat iemand dat goed kan vinden. Ik heb namelijk nog steeds pijn aan mijn zitvlak van die film. Dat zijn 148 minuten van mijn leven dat ik nooit meer terugkrijg. Toch ging ik met goede moed naar mijn plaatselijke bioscoop voor Batman v Superman. Met lage verwachtingen kan het, in mijn geval, vaak alleen maar positief meevallen. Dacht ik. Hier had ik echter geen rekening mee gehouden…

In principe gaat Batman v Superman dus over de strijd tussen beide helden. Logisch, natuurlijk. Voor ons is Superman (Henry Cavill, Man of Steel) namelijk een held. Hij lijkt onverwoestbaar en schiet ons te hulp wanneer de wereld dreigt te vergaan. Wat wil je nog meer? Een Amerikaanse senator, gespeeld door Oscarwinnaar Holly Hunter, is minder blij met Superman. De man red namelijk velen, maar tijdens zijn gevecht met Generaal Zod (in Man of Steel) zijn ook velen om het leven gekomen. Dat is iets wat ook Bruce Wayne (Ben Affleck, Argo) stoort. Zoveel macht kan toch uiteindelijk alleen maar slechte gevolgen hebben voor de mensheid? Wayne besluit dan ook al snel om Superman aan te pakken. De heren zullen het tegen elkaar opnemen, dat is onvermijdelijk, maar er verschijnt al snel een nieuwe bedreiging die de mensheid in groter gevaar zal brengen dan ooit tevoren.

Batman v Superman is… Tja. Ik weet eigenlijk niet wat het is. Het is in ieder geval absoluut geen goede film. Het is eigenlijk alles wat mis is met de grote studiofilms uit Hollywood: alles moet groot, groter, grootst. Het verhaal lijkt daarbij van ondergeschikt belang. Ik kan nauwelijks spreken van een verhaal. Het is allemaal zo oppervlakkig, zo flinterdun. De motivaties van Batman (vooral als je uiteindelijk ziet hoe snel hij die laat varen) en vooral van Lex Luthor zijn uitermate twijfelachtig. Jesse Eisenberg is verdomd eendimensionaal als de jonge Luthor. Toegegeven, hij gaat er duidelijk voor. Het maakt alleen zo weinig indruk. Het is niet de acteur die ik gekozen zou hebben, laat dat duidelijk zijn. Het script doet de acteur ook echt geen verdienste. Nergens krijg je een motivatie waarom Luthor doet wat hij doet in deze film.

Het vervelende is dat ik heus wel weet dat ik kijk naar een superheldenfilm. Ik verwacht dan al, voor mijzelf, geen waterdicht verhaal. Maar, een beetje verhaal mag wel. Toch? Bovenal moet een superheldenfilm weten te vermaken. Je moet het gevoel hebben dat het ‘tof’ is, waar je naar kijkt. Batman v Superman slaagt hier totaal niet in. Ja, mensen rennen rond in strakke pakjes. Ja, de film ziet er technisch gezien niet slecht uit. En ja, men laat hevig de handjes en voetjes wapperen. Helaas is zo weinig in deze film functioneel. Gevechten gaan langer door dan nodig. Er zijn teveel gevechten die niet functioneel zijn. Had wat van die screentime gebruikt om de personages meer body te geven. Want Ben Affleck is mij wel goed bevallen als Bruce Wayne. Van Henry Cavill ben ik minder gecharmeerd, maar hij is functioneel in deze rol. Het is jammer dat de cast niet meer ruimte kreeg om hier echt wat interessants van te maken. Zij zijn bijrolspelers in hun eigen film.

Op een gegeven moment word je namelijk murw gebeukt door een overdaad aan CGI. ‘When does it stop’, dacht ik. In gedachten zat ik voor het scherm, op mijn knieën en met mijn handen in de lucht. Hopend, biddend… wensend dat er eindelijk een eind aan kwam. Gelukkig is de eerste akte van de film nog te doen. Daarna gaat het niveau echter sneller bergafwaarts dan Lindsey Vonn. Maar goed, wanneer Batman en Superman aan de aftrap staan voor de tweede helft zijn er al genoeg dingen fout gegaan. Batman v Superman is namelijk niet consistent. De film bevat veel slordigheden, merkwaardige plots en genoeg momenten waar men simpelweg wat langer over na had mogen denken. Gaat Zak Snyder na 300 ook weer eens eindelijk een goede film maken? Zijn regie is naast het script van Chris Terrio en David S. Goyer de grote boosdoener van deze film.

Wat uiteindelijk blijft hangen is het volgende: was Batman v Superman: Dawn of Justice nodig? Is er ook maar één andere reden te bedenken dan dat Warner Bros. even flink dacht te gaan cashen? Op mij kwam deze film over als een promotiefilm voor de Justice League film die eraan zit te komen. Niets meer. Niets minder. Wat deed Wonder Woman in deze film? Begrijp mij niet verkeerd, Gal Gadot: ik kijk absoluut heel graag naar jou, maar wat voegde jouw personage toe aan deze film? Daar kan jij niks aan doen, natuurlijk. Je bent niet eens slecht gecast, maar ik zie echt niet in waarom Wonder Woman hier ten tonele moest verschijnen. Hoe kunnen twee iconische superhelden zo teleurstellen in een gezamenlijke film? Kanye West zei “no one man should have all that power”. De kracht van deze iconen heb ik nergens gezien. In plaats daarvan heb ik een film gezien die gaat voor spektakel, maar spectaculair tekort schiet.

De trailer.